Čištění filtrů pevných částic.

04.09.2017 12:50

 

 

1. Vysokotlakou myčkou nebo lépe vysokotlakou párou

Není příliš účinné a filtr je třeba dlouho sušit, riziko poškození katalyzátoru, pokud je součástí.

 

2. Protisměrné vyfoukávání kanálků, ideální po předehřátí

V případě použití speciální pece k tomu určené (několik hodin při teplotách kolem 600 °C) jde o celkem účinnou metodu. Takto vysoké teploty jsou nutné pro vytvoření konzistentního vypáleného sloupce sazí, který jde lehce vyklepnout. Takovou pec nelze zatím ale běžně zakoupit. Samotné studené vyfoukávání tedy postrádá víceméně smysl a především jde doslova o sebevražednou metodu, pokud nejsou vyfoukávané saze přímo odsávány. toto tedy ve vlastním zájmu neprovádějte.

 

3. Chemické vyčištění speciálními žíravými přípravky s následným výplachem

Asi nejoblíbenější a nejdostupnější způsob, avšak opět extrémně nebezpečný pro vás samotné, pokud nejsou dodržena nejzákladnější pravidla. Tato metoda je sice při správné aplikaci účinná, ale zároveň skýtá rizika ucpání. Obecně jsou zde ale naprosto nutné 4 klíčové kroky, především ze zdravotního a ekologického hlediska:

• Tekutinu z vyčištění filtru je nutno ekologicky zlikvidovat – JDE O ŽÍRAVINU.

• Filtr je nutno propláchnout horkou vodou – také ekologicky zlikvidovat – stále jde o velmi žíravý koncentrát.

• FILTR JE NUTNO VYSUŠIT TLAKEM HORKÉHO VZDUCHU.

• V žádném případě není doporučeno spouštět na dílně nucenou regeneraci ani vozidlo startovat. Pouze v otevřeném prostoru nebo při přímém odsávání spalin.

Striktně vám doporučujeme, NIKDY, ale opravdu nikdy nemontujte zpět na vůz nevysušený filtr. Pokud byste vozidlo startovali na dílně anebo dokonce spouštěli nucenou regeneraci přes diagnostiku, vystavujete se extrémně jedovatým exhalacím plynů při spalování obsažených toxických látek (metakřemičitan disodný), které zásadně poškozují zdraví. I když došlo k propláchnutí vodou, stejně zde velká část přípravku zůstává. Po několika takových „opravách“ si můžete být jisti, že jste sobě nebo svým mechanikům zkrátili život a vyšlapali byste si pravděpodobně cestu pro rakovinu. Nepodceňujte ani ekologickou likvidaci výplachového přípravku a vody. Jde o žíravé jedy kontaminující zem i vodu!

Dalším úskalím a výhledem k dnešní konstrukci DPF při čistění jsou filtry pevných částic napevno spojené s oxidačním katalyzátorem – stále častěji používané. V tomto případě platí, že to, co neškodí filtru pevných částic, může být škodlivé pro katalyzátor, jelikož jeho jádro je zcela odlišné konstrukce a sycení drahými kovy daleko jemnější a větší. Proto se nedoporučuje

celý komplet (DPF + katalyzátor) namáčet do kapaliny na čištění DPF, protože je zde veliká pravděpodobnost poničení oxidační vrstvy jádra katalyzátoru a tím jeho znehodnocení. V tomto případě je tedy nutné katalyzátor oddělit od filtru pevných částic (dost obtížné) a po dokončení procesu čištění opět vše spojit v jeden celek. Ve světle těchto skutečností je proto v zájmu servisu vždy raději zvážit a nabídnout zákazníkovi výměnu filtru pevných částic za nový, zvláště když jejich ceny dosáhly ve

spoustě případů rozumné úrovně, v našem případě pak vždy nižší, než tomu je v originále. Navíc u většiny metod čištění nikdy nedojde k úplnému odstranění všech usazených sazí a popílku a dle informací výrobců filtrů může dokonce nastat ucpání části kanálů. Je tedy velmi pravděpodobné, že se zákazník v kratším nebo delším časovém horizontu vrací s reklamací opětovných problémů.

 

Zdroj - internet.